Kommunalt handlingsprogram

Liberalism betyder frihet

Liberalism betyder Frihet

Friheten måste försvaras för att varje människa ska vara fri att forma sitt liv och kunna leva och bo där hen vill.

Så här vill Liberalerna att Sunne kommun ska utvecklas och växa:

Allt börjar med en bra skola och Läraren är skolans viktigaste resurs.

Varje barn ska bli sedd som individ utifrån sina egna förutsättningar och behov.

• Liberalerna vill arbeta för att varje förskolepedagog har högst 6 barn att ansvara för. Vi värnar lugn och ro även på förskolan.
  • Tillgång till förskola för alla barn, utan väntetid, och möjlighet till barnomsorg på obekväm arbetstid.
  • Fast anställd förskolepersonal ska ha rätt till arbetskläder.

Alla barn ska få förutsättningar att lämna åk 9 med godkända betyg.

• Grundskolan i Sunne ska ha behöriga lärare, elevhälsa, skolbibliotek, fungerande ämneslokaler och speciallärare för undervisning av barn i behov av särskilt stöd. För att klara detta anser vi att det behövs en förändrad skolstruktur.
  • Yrkesgymnasium som matchas till befintliga branscher i kommunen ska finnas.
  • Distansstudier via lärcenter ger människor ökade möjligheter till ny utbildning i vuxen ålder och ny chans i yrkeslivet.

Ett jobb ger en egen lön och frihet att leva sitt eget liv. Också personer med   funktionsvariationer ska erbjudas arbete.

• Vägen till ett arbete kan gå genom praktikplats eller daglig sysselsättning. Den offentliga verksamheten i kommun och landsting ska vara en förebild att tillhandahålla praktikplatser.
  • På samma sätt kan inträdesjobb med något lägre lön göra det lättare för den som står utanför arbetsmarknaden att få ett första jobb
  • Jobb skapas av företag och Sunne kommun ska vara en attraktiv plats för företag och företagare.
  • Sunne kommun ska vara ”steget före” i detaljplanearbetet. Det betyder att detaljplanerat område alltid ska finns för företagare som vill etablera sig i Sunne.
  • Kommunen ska ha en nära dialog med företagare i HELA kommunen.
  • En enkel och snabb hantering av plan- och byggfrågor ska eftersträvas.
  • En tillgänglig kommun med fungerande kollektivtrafik är viktigt för både studerande, företag och privatpersoner. Liberalerna vill ha en fortsatt satsning på Fryksdalsbanan men även satsning på och samordning med busstrafiken.

En attraktiv kommun att bo och arbeta i ska ha ett stort kultur- och fritidsutbud.

• Rekreationsområdet vid Sundsberg ska utvecklas. Grillplatser, toaletter och förbättrade motionsspår behövs.
  • Många aktiviteter drivs ideellt. Därför är föreningsbidrag betydelsefulla och ska stötta föreningar i hela kommunen.
  • Upprustning av befintliga lekparker i kommunen är nödvändigt.
  • Utbyggnad av gång- och cykelvägar. Högsta prioritet har gc-vägar till skolorna och byggnationen av en ny gc-bro mellan Torvnäs och Strandvägen. Därefter ska vi bygga ihop kommunens ytterområden med centrala Sunne genom ytterligare gc-vägar.

Personer som p.g.a. ålder eller sjukdom behöver stöd dygnet runt ska inte behöva vänta utan få plats på särskilt boende då behovet uppstår.

• Ett nytt särskilt boende med dygnetruntvård bör påbörjas under nästa mandatperiod och vi ser gärna att driften görs på entreprenad.
  • Varm eller kyld mat och två matalternativ ska finnas även i fortsättningen.
  • Större valfrihet i den biståndsbedömda hemtjänsttiden. Att själv få bestämma vad den beviljade hemtjänsttimmen ska användas till ska vara en självklarhet.

Liberalerna värnar alltid rätten till personlig assistans.

• Personlig assistans ger människor med funktionsnedsättning möjlighet att leva sitt liv som hen vill. Assistansreformen måste upprätthållas. Försäkringskassans ”översyn” innebär stora förändringar för den enskilde och övervältringskostnader till kommunen. Detta får inte fortsätta. Assistansreformen måste bevaras så som syftet en gång var.

Vår natur/miljö är vår styrka och den måste vi vara rädda om men vi vill kunna leva och bo nära vatten

• Vi vill fortsatt driva frågan mot Länsstyrelsen om att strandskyddet inte ska utökas.
  • Kommunen ska satsa på att upphandla närproducerade livsmedel. Positivt för både miljön och våra egna

Integration

• Att komma till Sverige ger många rättigheter, men också skyldigheter. För att kunna delta fullt ut i det svenska samhället behövs grundläggande kunskaper i svenska och om det svenska samhället, hur det fungerar och vilka frågor och principer som är centrala för vårt demokratiska, sekulära och jämställda samhälle.

Bostäder

• Ett problem för Sunne kommun är bristen på bostäder. Allégården byggs ut av Fastighetsbolaget men det privata byggandet behövs också. Vi stöttar privata byggplaner genom en så enkel och snabb hantering av plan och byggfrågor som möjligt men samtidigt måste plan-och bygglagens regler följas.

En ny  Norra bro   över Frykensundet   är ett problem att lösa.

• Politiker och tjänstemän ska lobba för att Trafikverket och övriga Värmlandskommuner stöder ett bygge av ny bro.
  • Vi måste också vara beredda att satsa själva. För att kunna förverkliga bron måste Sunne kommun ha en stark ekonomi. Förutsättningen för en stark ekonomi är att invånarantalet inte minskar, att de företagare som finns i kommunen idag fortsätter att utvecklas och att vi samtidigt kan locka nya entreprenörer som väljer att starta företag i Sunne kommun. Det vi ska kunna erbjuda är kompetent arbetskraft, detaljplanerad mark och attraktiva lägen för boende.  Tillgängliga och fina rekreationsområden och ett bra utbud av kultur- och fritidsaktiviteter stärker kommunens attraktionskraft. Snabba kommunikationer till omvärlden är viktiga både för oss som privatpersoner och för företagare.

När intolerans, nationalism och populism sprider sig, behöver vi vara många som står upp för att försvara friheten för varje kommuninnevånare!

Tycker du som vi, ge  Liberalerna i Sunne din röst!